Alternatief gevonden voor drempels Witte de Withstraat, plan herinrichting leeft nog steeds

De verwijderde drempel in de Witte de Withstraat wordt vervangen door tijdelijke wegversmallingen, waardoor auto’s moeten remmen om op elkaar te wachten. Ook wordt er nog volop gewerkt aan een volledige herinichting in 2019 of 2020. Dat is de uitkomst van een bijeenkomst in Hotel Not Hotel, afgelopen maandag. Bij de bijeenkomst was ook verantwoordelijk bestuurder Fenna Ulichki aanwezig.

20170828_215247

De sessie was gepland door Stadsdeel West, nadat er vorige week onrust was ontstaan over de verwijderde drempel. Ook wilde men, naar aanleiding van vragen in de bestuursvergadering van 6 maart, duidelijkheid geven over de status van het eerder gemaakte ontwerp Groene Loper, die de Witte de Withstraat veiliger en groener moet maken.

 

Overlast door trilling

De tijdelijke drempels, die eind vorig jaar werden geplaatst,  leiden tot overlast bij bewoners in de vorm van trillingen in de woning. Het aantal mensen met klachten was gering, maar de trillingen waren dusdanig ernstig dat er schade aan de panden kan ontstaan. Dat komt door oude infrastructuur onder het wegdek, die de trillingen naar 1 specifieke plek kanaliseren.  Hierdoor was Stadsdeel West genoodzaakt de drempel aan de noordkant te verwijderen. De kans dat deze trillingen bij een permanente drempel op zou treden is gering, omdat die grondiger worden geplaatst. Dat is echter nu niet mogelijk, omdat dit een kostbare aanpassing is.

 

Wegversmallingen

Daarom is er maandag overlegd over een alternatief. Dat lijkt te zijn gevonden in de vorm van wegversmallingen op de rijbaan, waar auto’s omheen moeten rijden. Zo moet op elkaar worden gewacht.  Zie hiervoor de tekening.

wegversmallingA7

Er zal in eerste instantie een test worden gedaan met deze oplossing, die zal 1 tot 3 maanden duren.  In die periode wordt gebruik gemaakt van goedkope reflecterende borden. Indien deze oplossing blijkt te werken, zullen de borden worden vervangen door sierobjecten, zoals bijvoorbeeld groenplekken. De reflectiehekken zullen naar verwachting binnen enkele weken kunnen worden geplaatst.

 

Volledige herinrichting

Verder bleek tijdens het overleg dat het ‘rainproof fietsstraat’ ontwerp voor de volledige herinrichting van de Witte de Withstraat onlangs is ingediend bij de burgermeester en wethouders. Voor 2018 is dit niet gehonoreerd, maar staat nog wel op de agenda voor 2019/2020. Het Stadsdeel werkt momenteel aan het finaliseren van het ontwerp van de bewoners, zodat het na de zomer geformaliseerd kan worden. Voor die tijd zal er een bewonersavond plaatsvinden met ruimte voor meedenken en inspraak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertenties

Drempel Witte de Withstraat weer verwijderd, racebaan terug

De drempel in het noordelijke deel van de Witte de Withstraat, ter hoogte van de Filips van Almondestraat, is gisteren weer verwijderd door het Stadsdeel. Dit is gedaan naar aanleiding van een klacht. 

20180314_180245

De locatie waar tot gisteren de drempel lag.

De drempel was afgelopen november geplaatst, nadat er een auto op de zijkant was beland door te hard rijden. 1 vrouw raakte hierbij ernstig gewond.

De drempel van het type ‘speedbump’, die doorgaans tijdelijk wordt gebruikt,  leidde tot trillingen in een woning wanneer er zwaar verkeer door de straat reed. De verwijderde drempel was de enige drempel in het noordelijke deel van de straat, tussen het plein en de Jan Evertsenstraat.

Het is nog niet bekend of en zo ja, wanneer er weer maatregelen worden genomen om de snelheid in dit deel van de straat te verlagen.

PvdA West maakt speerpunt van Witte de Withstraat bij gemeenteraadverkiezing

De PvdA in Amsterdam West heeft een een veilige en groene Witte de Withstraat tot een van de 3 speerpunten gemaakt voor de Baarsjes, bij de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart. De andere 2 speerpunten zijn een strengere aanpak van coffeeshops die overlast veroorzaken en betere bescherming van huurwoningen.

1551652_592563250813201_1906250872_n

 

Speerpunten per stadsdeel

Dit blijkt uit de verkiezingswebsite, waar op postcode kan worden gezocht naar specifieke speerpunten per stadsdeel. In 2017 was de PvdA al, samen met leden van D66 en Groen Links, betrokken bij het vormgeven van een nieuw ontwerp voor de straat.

 

Vragen gesteld

Dat de Pvda deze punten serieus neemt, blijkt uit de raadsvragen die de fractie vorige maand indiende over de overlast die de coffeeshop op het Witte de Withplein veroorzaakt.

Nog geen duidelijkheid over Witte de Withstraat na bestuursvergadering West

Mondelinge vragen in de bestuursvergadering dinsdagavond van Stadsdeel West hebben niet geleid tot duidelijkheid over het verbeterplan voor de Witte de Withstraat. Groen Links bestuurder Ulichki bevestigde dat er in 2018 geen mogelijkheden zijn, maar ook gaf zij een opening voor uitvoering in 2019.

SW

Niet in 2018, maar mogelijk wel daarna

In haar antwoord haalde zij verschillende processtappen aan en bevestigde dat er in 2018 enkel ruimte is voor kleine verbeteringen. Die verbeteringen worden in overleg met bewoners vastgesteld. Wellicht zijn er in 2019 meer mogelijkheden, maar concrete toezeggingen hierover deed zij niet.

Brief

Toen de D66 fractie opmerkte dat het voor bewoners niet duidelijk is wat de stand van zaken is, zegde Ulichki toe per brief een update aan het bestuur te zullen sturen. Deze stuurt zij begin volgende week aan het Algemeen Bestuur. Ook wordt er een bewonersavond georganiseerd op 19 maart.

30 km zone

In de nabespreking is medegedeeld dat er alleen een 30KM zone kan komen als en indien er een volledig herinrichtingsplan wordt goedgekeurd. Dit zal dus, zoals eerder al bekend, in ieder geval niet op korte termijn gebeuren.

D66 stelt vanavond vragen aan Groen Links over niet doorgaan plan Witte de Withstraat

Ilana Rooderkerk (D66) heeft vragen ingediend bij Groen Links bestuurder Fenna Ulichki over het niet doorgaan van het bewonersplan voor de Witte de Withstraat. Fenna Ulichki is verantwoordelijk bestuurder voor Verkeer en Openbare orde in Amsterdam West. De vragen worden (vanavond) behandeld in de Bestuursvergadering van 6 maart 2018.

SW

Algemeen Bestuur controleert Dagelijks Bestuur

Fenna Ulichki (Groen Links) is lid van het Dagelijks Bestuur (DB) in Amsterdam West, Ilana Rooderkerk (D66) is lid van het Algemeen Bestuur (AB).  Het Dagelijks Bestuur bestuurt het stadsdeel en het Algemeen Bestuur controleert de bestuurders. Vergelijkbaar met het Kabinet en de Tweede Kamer op landelijk niveau.

 

Betrokkenheid bij ontwerp

Rooderkerk is, samen met AB-leden Thomas Veenstra (PvdA) en Dorrit de Jong (Groen Links) nauw betrokken bij de vormgeving van het concept ontwerp voor de Witte de Withstraat.

 

 

 

 

Stem van West-plan voor Witte de Withstraat gaat niet door

De Groene Loper, het bewonersplan om de Witte de Withstraat veliger en groener te maken, gaat niet door. Ook de eerder toegezegde 30KM zone komt er voorlopig niet. Dat blijkt uit overleg tussen bewoners en Stadsdeel West, afgelopen week.

 

Stem van West

Het plan werd in de herfst van 2017 ontworpen op verzoek van Groen Links Stadsdeelbestuurder Fenna Ulichki, nadat bewoners in juli 2017 de verkiezing op de Stem van West wonnen. Groen Links is in Stadsdeel West veranwoordelijk voor Verkeer en Openbare Ruimte.

Bewoners, Algemeen Bestuur-leden en medewerkers van het Stadsdeel werkten samen aan het plan en op 13 oktober werd het ontwerp aangeboden aan de Stadsdeelbestuurder. Binnen 2 weken werd het concept goedgekeurd, maar daarna werd het stil.

 

Andere keuzes

Hoewel het Stadsdeelbestuur nog niet inhoudelijk heeft gereageerd, bleek deze week uit overleg met de projectgroep dat het plan niet wordt uitgevoerd omdat er andere keuzes zijn gemaakt. Ook het GVB en de gemeente beperken zich tot het ombouwen van de oude haltes van tram 7.

 

Wat gebeurt er wel?

  • In 2018 worden de oude haltes van tram 7 verwijderd door het GVB. Hier worden parkeerplaatsen, fietsparkeerplekken en groene hagen geplaatst.
  • Ook komt er een ‘poortdrempel’ bij de ingang van de straat aan de Postjesweg.
  • Mogelijk wordt er nog 1 speedbump toegevoegd in het noordelijke stuk van de straat, tussen de Jan Evertsenstraat en het Witte de Withplein.

Dit gebeurt na de zomer van 2018.

 

Wat gebeurt er niet?

  • Invoering 30 km zone in Witte de Withstraat (voorlopig niet)
  • Plaatsing van permanente betonnen drempels.
  • Poortdrempel bij ingang van de straat bij Jan Evertsenstraat (komt er waarschijnlijk niet, discussie loopt nog).
  • Veiliger maken van stoep en fietspaden door verplaatsing van de vuilcontainers naar de oorpronkelijke plek (1 meter meer naar de weg).
  • Vervangen haagbeuken door een mix van bomen en groen, te plaatsen in bestaande boombakken. Plaatsing van ‘echte’ bomen is sowieso te duur, vanwege noodzakelijke aanpassingen aan het riool dat dan moet worden verplaatst. Dit riool loopt onder de boombakken.
  • Plaatsen groene hagen op verschillende plekken in de straat.

 

Beschikbaar: € 50.000

Wel is er bedrag van € 50.000 beschikbaar gemaakt voor kleinere verbeteringen. Het bedrag wordt in overleg met bewoners besteed. Er wordt in eerste instantie gekeken naar het alsnog uitvoeren van delen uit het oorspronkelijke plan die nu niet doorgaan (zie lijst hierboven). Hierover volgt binnenkort meer informatie, ook krijgen alle bewoners de mogelijkheid om mee te beslissen.

 

Nieuwe kans na 2018

Het totale plan, inclusief de 2e fase met daarin het rainproof ontwerp, wordt door Stadsdeel West wederom ingediend voor uitvoering na 2018. Maar over de mogelijke uitvoering kan niets worden gezegd.

Straks alleen nog rechtsaf?

Stadsdeel West start met een onderzoek naar eenrichtingsverkeer in de Jan Evertsenstraat, richting de stad. Hierdoor ontstaat ruimte voor een tramhalte voor de Albert Heijn, maar wordt het per auto bereiken van bijvoorbeeld de Ring A10 vanuit de Witte de Withstraat lastiger.

Verkeersonderzoek

Komende week start de vervanging van brug over de Da Costagracht, op de De Clercqstraat. Hiervoor wordt het autoverkeer omgeleid over o.a. de Jan van Galenstraat. Dit gaat 7 maanden duren. Stadsdeel West gebruikt deze kans om te onderzoeken wat de effecten zijn van een permanente beperking van deze verkeersader met 2 maatregelen:
· Eénrichting de stad uit, op de De Clercqstraat tussen de Bilderdijkstraat en de Willem de Zwijgerlaan
· Eénrichting de stad in op de Jan Evertsenstraat, tussen de Admiralengracht en de Admiraal De Ruyterweg.
Dit betekent dat verkeer uit het centrum dat de stad uit rijdt over de Rozengracht en De Clercqstraat, straks moet afbuigen richting Jan van Galenstraat via de Willem de Zwijgerlaan of de Admiraal de Ruijterweg. Doorrijden naar de Jan Evertsenstraat en/of de Witte de Withstraat mag straks niet meer.
Andere route naar de A10
Bewoners uit de Witte de Withstraat die straks met de auto de stad uit willen, kunnen straks niet meer linksaf de Jan Evertsenstraat in. Rijden via de Admiralengracht is een optie, vanaf daar is linksaf slaan gewoon mogelijk. Wel wordt ook het inrijden van de Admiralengracht beperkt binnenkort. Een tweede alternatief is doorrijden naar S106, via het Surinameplein.
Past in beleid
De mogelijke aanpassingen passen in het beleid van Groen Links in Amsterdam West, om autogebruik te ontmoedigen en meer ruimte te creëren voor fietsers en voetgangers. Groen Links is verantwoordelijk voor de portefeuille Verkeer en Vervoer in Amsterdam West.

Volgende week plaatsing drempels in Witte de Withstraat

Eind november worden er 4 tijdelijke verkeersdrempels geplaatst in de Witte de Withstraat.

De tijdelijke maatregel is bedoeld om de periode te overbruggen naar komende zomer, wanneer hoogstwaarschijnlijk De Groene Loper wordt gerealiseerd. Er worden zgn. ‘speedbumps’ geplaatst, dit zijn rubberen drempels die doorgaans op industrieterreinen en parkeerplaatsen worden gebruikt. Niet geschikt dus voor permanent gebruik in een gewone woonstraat.

 

Locaties

De speedbumps worden geplaatst ter hoogte van bloemenzaak De Lelie, Restaurant Nelis, op het lange stuk ten zuiden van het Witte de Withplein en ter hoogte van Hotel Not Hotel.

 

Permanente oplossing

In het permanente plan is sprake van meer drempels, om de 70 meter. Ook wordt er aan het begin en einde van de straat, plus ter hoogte van het Witte de Withplein een verhoogd plateau gecreëerd.

 

Huizenprijs Chassébuurt stijgt anderhalf keer zo snel als rest van Amsterdam

De huizenprijzen in de Chassébuurt stegen de afgelopen 2 jaar bijna anderhalf keer zoveel als gemiddeld in Amsterdam. Daarmee staat de buurt op de zesde plaats van de meest ‘booming’ buurten in Amsterdam.

Te koop vierkant

Dat blijkt uit cijfers van startup DatHuis. Het bedrijf deed onderzoek naar waar de prijzen het hardste stegen tussen 2015 en 2017 en stelde een Top 10 samen. Hier zijn de investeringskansen het beste, aldus Dathuis.

Investeringspotentieel

Dathuis maakt gebruik van een model wat gebruikt wordt om het investeringspotentieel van een postcodegebied in beeld te brengen. Hierbij wordt gekeken naar de gemiddelde vierkante meter prijs en de prijsstijging van het gebied ten opzichte van het gemiddelde van de stad. Op basis hiervan wordt een postcode ingedeeld in een van de 4 kwadranten.

Matrix woningmarkt

bron: Dathuis

1057 is een Ster

Desgevraagd meldt Dathuis dat postcode 1057, het gebied waar onder andere de Chassébuurt in ligt, dat deze ingedeeld in de categorie Ster. Dit betekent dat de prijzen hard stijgen, maar nog immer onder het gemiddelde liggen en daardoor nog een groot potentieel hebben. De buurt heeft daardoor een relatief hoge investeringszekerheid.

Lees hier de hele Top 10.

Concept ontwerp Witte de Withstraat goedgekeurd

Afgelopen vrijdag berichtten we al dat de concept ontwerpen voor de Witte de Withstraat waren ingeleverd bij het Stadsdeelbestuur. En vandaag al is er goedkeuring aan de concepten gegeven!

SW

Dat dit een wel heel bijzonder proces is, werd nog eens benadrukt door bestuurder Fenna Ulichki tijdens een expert meeting op het Stadsdeelkantoor. Normaal gesproken neemt het Stadsdeel het initiatief voor herinrichting van een straat en dat gebeurt volgens strak ingerichte processen. Uiteraard hebben bewoners altijd inspraak, maar door de Stem Van West worden de rollen omgedraaid: bewoners zitten aan de knoppen en leggen hun keuzes voor aan het Stadsdeel. Ambtenaren en politici ondersteunen waar nodig. Voor velen is dat even wennen, maar dat het een nieuwe energie oplevert is wel duidelijk, getuige de enthousiaste inzet van alle betrokkenen!

 

Brede afstemming in voortraject

Dat zo snel akkoord kon worden gegaan met de concepten is voor een groot deel te danken aan de brede afstemming tijdens de ontwerpfase. Veel stakeholders, waaronder bewoners, ondernemers, ambtenaren, politici en belangenbehartigers waren betrokken bij het concept ontwerp en staan achter de keuzes die zijn gemaakt. En uiteraard wil iedereen gebruik maken van het moment: de Witte de Withstraat moet sowieso worden aangepakt in 2018, laten we het dan goed doen!

 

Volgende stap: Definitief Ontwerp

Is het nu een gelopen race? Krijgt de Witte de Withstraat zijn make over? Nog niet. De volgende stap is nu om de concept ontwerpen om te zetten in een Definitief Ontwerp. Hier hoort onder andere ook een bodemonderzoek, een kostenraming en een planning bij. Dit wordt nu uitgevoerd. Daarna zal er een besluit van de politiek worden gevraagd om tot uitvoering over te gaan, waarbij de belangrijkste vraag is of er budget kan worden gevonden.

 

Tijdelijke drempels

In afwachting van de definitieve aanpassingen wordt momenteel onderzocht of er op korte termijn (enkele weken) een viertal tijdelijke drempels kan worden geplaatst om de snelheid in de straat omlaag te brengen.